Thursday, September 25, 2014

Tanaman Hias Beracun Itu Juga:HOAX

wihartoyo wihartoyo     Thursday, September 25, 2014     No comments

Ini nih yang katanya bisa bikin mati....
Pagi...., wih.. pagi-pagi udah ketemu racun nih. Peuh-peuh... ada-ada aja orang nih.  Dumbcane tanaman yang cantik itu dibilang beracun dan...... waw... bisa mati dalam hitungan minit....
Sudah kubilang... jangan kau petik mawar yang penuh berduri.... (ha ha ha... 70-80'an mode).
Jadi gini..., pagi-pagi ada post di grup alumni yang pengin konfirmasi ke temen-temen tentang berita ini:
"
POHON BERACUN...

Sila perhatikan pohon hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pohon hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pohon ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pohon hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pohon ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pohon hiasan ini yang anda letak diruang tamu segera pindah jauh jauh...

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumbuh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam. Berhati-hati ok.

"
Nah lo.... Tetangge kite boleh bicara ....

Tapi betul.... ini memang beracun... Tanaman dari family Araceae dan genus Dieffenbachia inimemang beracun.  Tapi tidaklah sampai mematikan. Tak perlulah kita takut sama ini tanaman. Ha ha ha... gak usah parno.

Getah tanaman ini memang mengandung racun calcium oxalate atau raphides.  Tentang racun ini bila dikunyah dan ditelan hanya akan memerlihatkan mild symptoms atau cara kerennya gejala ringan gitulah. Buat anak-naka kecil, ini akan memberikan efek mati rasa (numbing bukan death), excessive drooling alias ngeludah mulu, dan localized swelling atau pembengkakan lokal.

Jadi gak ada kan yang bilang sampe mati. Ya cuma sampai mati rasa aja.  Tapi ya, tetap harus hati-hati jauhkan dari jangkauan anak-anak, karena efeknya yang bakal nyiksa anak yang pasti kita sayangi.

,

0 komentar :

Berita PostgreSQL

Recommended